Oldalak

2010. 09. 26.

Zakuszkás ígéretem

Hát egyáltalán nem állt szándékomban az idén zakuszkás bejegyzést írni. Miképp nem állt szándékomban zakuszkát sem készíteni. Mert ennek előzménye van. Történet legeleje a napokban volt tíz esztendős. Mikor egy szép nap Oldalborda beállított nem több, és sajna nem is kevesebb mint 72 kg paprikával. Hogy akkor legyen zakuszka. Hát ha a zakuszkának az összes hozzávalója teszi ki a 72 kg-ot, már az sem aprócska adag, de így....ráadásul elsőszülöttel a pocóban, nem mondom, hogy nem volt óriási kihívás. De a történet nem erről szól, hanem úgy történt, hogy mégis ezen sorokat pötyögöm a gépen, hogy Edónak megígértem a receptem, amiben épen kerülnek a babszemek (izé, jó csíkiasan a fuszulykaszemek) a zakuszkába, s úgy az üvegbe. 
Azután a bizonyos 2000 szeptemberi zakuszkás eset után még vagy 4 éve tettem el egy adagot, de kiderült: zakuszkaszintem fullos, így ismét kiugrottam pár évet. Idén pedig úgy gondoltuk, hogy ha már adva van a csodás kerti tűzhelyünk, akkor egy mini adaggal vállaljak be, de kizárólag Oldalborda közreműködésével. Így hát elmentünk a piacra, s megvettük a következőket:
  • 3 kg pritaminpaprika
  • 3 kg húsos paprika
  • 2,5 kg padlizsán (na jó, 4 kg-ot vettünk, de frissiben volt belőle krém is)
Ezeket parázson szépen megsütötte a segítségem, paprikákat fazékba helyezte, megsózta, fedő alatt puhítván fel a héjját. Utána szépen megpucolta, én a sült padlizsánt, takarítottam meg, majd a paprikákat ledaráltam, ismételten éljen a technika, s az elektromos kütyük serege. Segítség meg szépen fa szerszám segítségével megvágta a padlizsánt (höhhh...nehéz nem vineteként emlegetni)
Persze míg a fentiek sütteték magukat a parázson, addig én megpucoltam, s kis darabokra vágtam
  • 1 bő kg, lehet volt az 1,5 kg is, sárgarépát (na jó, mifelénk csak murkot).
s míg a répa a kuktában ici-pici olajon dinsztelődött, addig pucoltam és felvágtam (semmi fakszni, eléggé jó darabosra)
  • kb 1 kg hagymát (tudom-tudom, amit Erdélyben fehérnek szokás említeni, azt az anyaországiak, és nemcsak, már vöröshagymaként tartják számon)
Persze a paprikák után a daráló csigájának áldozatául esett a répa meg a hagyma is, ez utóbbit természetesen némi olajon megdinszteltem.
Az összes zöldség egy fazékba került, s beletettem még a pincéből előásott 1 üveg 7,2 dl-es paradicsomlevet is, amit szintén nem is oly rég tettem el. Ekkor került bele ízlés szerint só (tényleg fogalmam sincs mennyi), meg őrölt babérlevél (hú, eléggé fogyatkozik a készlet, Bp-ről kellene intézzem az utánpótlást). Van aki tesz bele őrölt borsot is, nem az én esetem. Még egy kevéske olajat tettem bele, de összesen, a dinszteléssel együtt max fél liter olaj fogyott el.
Ezután a mennyiség kettéoszlott. Egyik felét feltettem a főzőlapra, s mikor már szinte rotyogott, akkor beletettem az előzőleg sós vízben megfőzött bivalypaszulyból. Paszuly mennyiséget sem tudok, mindenesetre olyan adj neki alapon, nem sajnáltam tőle (főleg mert Oldalborda rengeteget főzött meg,  még  2 nap múlva tört bab lett az aznapi főétel körítése az egész családnak). Persze a fuszulykaszemek még éppen roppanósak mikor belekerültek, hisz a forró zakuszka még egy picit kezel rajta, s ugye lassan, száraz dunsztban hűlt ki, így mire felbontásra kerülne az üveg, benne a babszemek már pont olyanok amilyennek lennie kell. Ismét megvártam míg a babszemekkel együtt rotyogni kezd az egész massza a fazékban, s akkor az előzőleg csírátlanított üvegekbe mertem, majd tető rácsavar, s irány a dunnába, párnák közé. Idén tettem egy csapott mokkáskanálnyi szalicilt a babos adagba (mielőtt kezdtem volna üvegekbe merni). Kettes variánsba naná elfelejtettem. Elvárásom, hogy semmi bajuk ne legyen.

Kettes variánshoz vettünk egy 7,2 dl-es zöldborsókonzervet, valamint szintén egy 7,2 dl-es üveg eltett gombát is megdaráltam. Gomba és borsó már a jó rotyogó zakuszkába került, hasonlóan a paszulyoshoz. A kétféle zakuszkából lett összesen 7,2 dl-es 10 üveg, plusz még a fazakak aljáról a tányérba kikotort mennyiség azonnali fogyasztásra.

Fotó nix, előszöris mert este van, másodszor mert ebben a pocsék esőben nincs kedvem kimenni a pincébe.

3 megjegyzés:

Edó írta...

Na,ezt még olvasni is élmény volt,úgyhogy már az olvasmány miatt is igazán hálás vagyok!Akkor nem kellene aggódnom,mert én is kidunsztoltam,meg kevés befőzőport is raktam hozzá...dehát a tapasztaltak szerint egész paszuly nem áll el.Na,majd jövőre nem hallgatok rájuk.Kösziiii:)

4Gyerek írta...

Látom nem egyedi eset vagyok aki éjfél magasságában az interneten kóvályog.
Örülök, hogy tetszik amit írtam, s remélem a zakuszkáink szót fogadnak.

Vicuska írta...

Ipari mennyiség, de legalább elég pár év kihagyás után újra nekiveselkedni, receptet mentettem mindenesetre, tetszetős! :)