Oldalak

2011. 01. 20.

Papanasi - avagy túrógombóc sütve, s akkor már fánk



Román vidéken ez a fajta túrógombóc van ám sült, de főtt verzióban is. Környékünkön a sült, ellenben Kolozsvártól északra, Dés környékén a főttre teszik egyesek a voksot. Beszéltem itt természetesen a románok szokásairól. Hát mi szoktuk főzni is, akkor ugye gombóc. Ha meg sütöm, akkor fánk? Mert én csak a "papanasi" néven ismerem. De nevezzék bárhogy, a lényeg, hogy ez egy nagyon finom édesség.
Hozzávalók: 
  • 0,5 kg tehéntúró
  • 2 tojás
  • 1 tasak sütőpor
  • házi készítésű vaniliás cukor (ennek híjján vaníliarúdból is lehet tenni a kikapart belsőt, de mehet 1 tasak vaniliás cukor is)
  • 25 dkg liszt
  • csipet só
  • 10 dkg cukor
  • 0,5 dl olaj
  • 2 ek búzadara
  • citrom reszelt héja (el is hagyható)
A tehéntúrót elkeverjük a cukorral, vaniliás cukorral, valamint a tojások sárgájával. Hozzáadjuk a búzadarát, lisztet, csipet sót, reszelt citromhéjat, lisztet, sütőport s a tojások felvert habját. Ha valakinek macerás a tojásokat szétválasztani, mehet egybe az egész, úgy is működik a dolog (teszem a kezem a tűzbe ezeb kijelentésért, mert póháltam - ahogy Kicsilány mondaná). Eléggé ragacsos massza lesz belőle, de azért szép gombócokat lehet formálni. Olajat forrósítunk, a szalagos fánkhoz hasonlóan ide sem kell túl forró, ellenkező esetben kívül ha szép piros, belül nyers, vagy ha belül megsül, kívül már minimum barna, de meg is éghet.
Szóval mikor az olaj elérte a a megfelelő hőt, akkor a kis gombócokat meglapítjuk, közepébe lyukat fúrunk, s megsütjük. Ahány fánkot sütünk, annyi kis mini, a lyuknak megfelelő apró gombócot kell sütnünk.
Mikor megsültek, megszórhatjuk porcukorral, de a románok szokása a kis lyukba valami folyékonyabb lekvárt tenni, nyakonönteni tejföllel s végül ráhelyezni a kis gömböt.

Mi most hasonlóképp jártunk el, lyukakba finom házi készítésű málnalekvár került, de tejszínnel locsoltuk meg. Hát hírmondónak se maradt, szerintem pár év múlva símán a kilós adag kell indulásból nekünk.

Hát mert azért ezen nasi inkább fánk mint gombóc, indítanám Tücsök-Bogár mostani VKF-es fordulóján. Igaz, hogy semmi extra kence nincs mellé, remélem a háziasszony fogadja ezt a nevezést.

8 megjegyzés:

ildikebak írta...

:-) elő bújtak a gyerekkori emlékek(1987-1988 évek :-))) mikor suliba kelet csinálni "Praktika" órán :-)Csuda finom :-) Köszi a receptet :-)ahogy lesz "finom" túrom meg csinálom :-)

4Gyerek írta...

gyerekkori emlékek? nekem ilyen praktika órám nem volt. sajnos.
szétnéztem Nálad, látom Nagyvárad. esetleg ismerhetjük is egymást valahonnan?

TücsökBogár írta...

Nálunk ez a túrófánk. Viszont nem töltüttük... Eddig! De így is kipróbálom! :)

Ottis írta...

Régóta készülök ezt elkészíteni, de még nem került rá sor...guszta!

Moha írta...

Nekem is gyerekkori emlék, az elsők közt volt amit egyedül megtanultam elkészíteni, rém büszke voltam magamra, rengetegszer készült... Szerintem anyuék már unták, de nem szóltak:))

Moha írta...

Ja és én csak úgy simán megsütöttem a gombócokat, aztán porcukros tejföllel megcsöpögtettem, nagyon finom...

trinity írta...

Jé...épp nemrég olvastam egy újságban! Nagyon finom lehet sütve is!

Bianka írta...

Nagyon finom lehet, igazán megenném